Jurnal Pertanian dan Penternakan Online

Informasi dan jualan produk pertanian, penternakan dan perikanan.

Industri Herba wujud ramai usahawan baru

Posted by integratedfarm di Februari 20, 2009

Zainal Azman Abu Kassim menunjukkan produk yang dihasilkan oleh kebanyakan usahawan tempatan dan dipasarkan oleh Herba Plaza.



Memandangkan negara mempunyai khazanah kepelbagaian biologi flora dan fauna antara terkaya di dunia, sudah semestinya ia boleh menjana kekayaan dalam konteks pengeluaran hasil untuk dimanfaatkan.

Antara contoh terbaik dalam khazanah hutan adalah tanaman herba di mana kajian menunjukkan warisan nenek moyang ini kaya dengan ciri-ciri farmaseutikal.

Justeru Perbadanan Herba Malaysia (MHC) ditubuhkan pada 2001 sebagai sebuah anak syarikat penuh Kumpulan Industri-Kerajaan Bagi Teknologi Tinggi Malaysia (MiGHT) memainkan peranan penting untuk memanfaatkan kekayaan tersebut.

Pengurus Besar Kumpulan MHC, Zainal Azman Abu kasim berkata, pada peringkat awal pihaknya menjalankan aktiviti untuk kajian industri kerana pada masa itu tidak terdapat satu badan yang khusus bagi menguruskan mengenai herba.

“Industri herba boleh dilihat sebagai memberikan sumbangan besar kepada negara memandangkan pada tahun 2001 saja ia menyumbang sebanyak RM2 bilion kepada ekonomi negara.

“Dan dalam masa lapan tahun saja, sumbangan industri itu telah meningkat empat kali ganda atau RM8 bilion,” katanya semasa ditemui di pejabatnya di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Industri herba kini boleh dikatakan mengalami proses evolusi daripada industri kecil-kecilan di belakang rumah kepada bernilai bilion ringgit.

Kini pelbagai produk herba seperti tongkat ali dan kacip fatimah sedang berkembang dengan menjadi asas dalam makanan tambahan, kosmetik, minyak pati dan farmaseutikal.

Produk herba, jelas Zainal Azman bukan saja memberikan sumbangan yang besar kepada ekonomi negara tetapi juga peluang perniagaan kepada usahawan baru.

Bagi menjayakannya, kerajaan telah menyediakan peruntukan bagi industri pertanian semasa Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) sebanyak RM11.4 bilion dalam industri asas tani untuk bangunkan industri moden, dinamik dan kompetitif.

MHC juga turut menyokong menjalankan aktiviti herba misalnya pada 2007 telah menjalankan program pusat pengumpulan dan pemasaran produk herba dengan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD).

Menerusi program berkenaan, MHC akan memilih 150 buah syarikat bumiputera bagi dibangunkan dan dipromosi di Herbal Plaza, Medan Tuanku, Kuala Lumpur.

“Herbal Plaza bertindak sebagai pusat sehenti bagi mengumpul, mempamer, memasarkan dan menjual produk herba.

“Sejak beroperasi Herbal Plaza mendapat sambutan yang amat menggalakkan sama ada dari dalam atau luar negara,” katanya.

MHC merancang untuk meluaskan lagi pasaran produk herba bumiputera menerusi pengkomersialan Herbal Shoppe sebagai cabang pemasaran dengan MeCD di lokasi terpilih seperti kompleks membeli belah dan kawasan yang menjadi tumpuan ramai.

Zainal Azman menambah dijangka menjelang akhir tahun ini terdapat lima buah Herbal Shoppe akan diwujudkan di Lembah Klang.

“Sebelum ini usahawan Bumiputera banyak berniaga di kiosk dan inilah masanya mereka beralih kepada industri yang lebih profesional.

“Di negara ini terdapat lebih kurang 1,800 usahawan yang terlibat dalam industri herba melibatkan menanam, memproses, formulasi dan pemasaran,” katanya.

Dari jumlah berkenaan, 30 peratus bergiat dengan agresif dalam pemasaran herba dan MHC memilih 150 daripada syarikat berkenaan untuk bekerjasama dengan MECD.

Jumlah yang dipilih perlu menepati kriteria yang ditetapkan seperti Bumiputera, mempunyai produk sendiri, mendapat kelulusan Biro Farmaseutikal dan Kawalan Mutu Makanan, mempunyai program latihan terancang dan berkeupayaan meluaskan perniagaan mereka.

Sehingga ini kebanyakan pengusaha mendapatkan formulasi produk daripada agensi kerajaan seperti Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM), SIRIM, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) dan institut pengajian tinggi (IPT) di mana ada permintaan yang sesuai dengan agensi dan syarikat.

Zainal Azman berkata, di sini agensi berkenaan akan menyebarkan penemuan terbaru kepada usahawan untuk dikomersialkan.

Buat masa sekarang terdapat lebih 300 produk daripada 150 syarikat dipasarkan di Herbal Plaza.

MHC dan MECD membantu pasaran dengan melabur dalam iklan atau semasa pameran, program yang dianjurkan oleh kerajaan.

Semasa pameran herba, usahawan terpilih akan diberikan subsidi bagi mempamerkan produk mereka tetapi ramai yang tidak mengambil kesempatan yang diberikan.

Pameran luar negara pula boleh didapati daripada Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) tetapi kurang mendapat sambutan.

“Produk herba kesihatan seperti tongkat ali, kacip fatimah, misai kucing mempunyai peminat tersendiri dan dilihat akan berkembang maju.

“Produk herba yang mendapat sentuhan kajian saintifik mendapat sambutan yang amat menggalakkan,” katanya.

Universiti tempatan juga semakin agresif menjalankan pelbagai kajian berkaitan herba, misalnya Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menemui sebatian dalam kaduk yang dapat mengawal obesiti dan dijangka akan berada di pasaran tidak lama lagi.

Taman Teknologi Malaysia (TPM) menerusi TPM Bioteknologi menyewakan kilangnya yang bertaraf GMP (Amalan Pengilangan Baik) kepada pengusaha bagi menghasilkan produk herba bermutu tinggi.

Petikan dari Utusan Online…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: